Monday, September 28, 2015

#resepi Spaghetti Bolognese pedas tak berapa pedas

Aku tak tahu nak letak nama apa spaghetti ni ahaha sebab niat nak buat pedas tapi takde la pedas mana pun aku rasa. Dapat suami tak makan pedas ni, ish kena control dah tahap kepedasan masakan. Resepi ni aku dapat dari hasil google tapi lupa kat blog sapa, hambik la credit untuk tuan empunya resepi. Tapi aku ada topup jugak bahan-bahan lain, so its officially my recipe! Ni resepi untuk satu botol sos kimball tu, around 6 7 orang kot boleh makan tapi aku makan berdua je ahaha

Spaghetti (rebus siap-siap, letak sikit minyak or marjerin masa rebus tu supaya spaghetti tak melekat)
Daging cincang
Sebiji bawang besar (potong dadu)
5 biji bawang putih (tumbuk)
Cili boh (aku guna 3 sudu besar, nak pedas tambah la lagi. Dapat cili padi potong kecik pun sodap)
tomato (potong dadu)
Cendawan butang(potong leper-leper tu)
Tomato puree
Sos Spaghetti bolognese (aku guna kimball)
Mixed herbs, oregano sahaja pun ok (jangan kau guna yang untuk buat kari tu pulak)
Serbuk lada hitam

Tumis bawang besar sampai kekuningan, masukkan cili boh. Bila cili boh dah masak, naik minyak gitu bolehlah masukkan daging pulak. Tunggu sampai daging dah masak (air daging dah agak kering). Nak masuk garam sikit pun bole masa ni.
Masukkan cendawan, gaul sekejap then masukkan tomato puree dengan tomato potong dadu, Masukkan bawang putih tumbuk. Nak masukkan extra ingredients macam capsicum pon nice juga. Gaul dan gaul dan gaul la sampai tergaul ye
Pastu masukkan sos spaghetti. kalau masam sangat boleh tambah air ok. Perasakan juga dengan lada hitam dan mixed herbs, sukatan ikut sukahati awak la nak banyak mana. Kalau aku memang suka herbs banyak. Biarkan mendidih lama sikit then siap!
Boleh dihidang untuk yang tersayang

No comments:

Post a Comment