Monday, September 28, 2015

#parenthood Natural Remedies lemon untuk bayi demam

Sekarang musim jerebu huh memang risau sangat kalau Anaqi tiba-tiba sakit demam ke asma ke. Last week memang dia ada bersin-bersin dengan batuk tapi badan tak panas pun. Aku just titik CMD kat air mandi dan dekat air susu dia je. Dan paling penting make sure laluan hidung dia bersih takde tahi or apa-apa yang halang dia bernafas! Aku memang pantang kalau nampak tahi hidung dia ahaha geram! Dia pulak tak suka kena korek hidung tu.

 Tapi dah nasib dia boleh pulak demam pastu, nasib malam tu memang dah balik rumah emak, kot Anaqi buat perangai ke ada la tukang back up jaga dia. Tapi Anaqi ni jenis tahan, dia langsung tak merengek walaupun aku rasa badan dia memang bahang sungguh dah. Memang niat taknak bawak klinik dulu sebab tu baru hari pertama dan kalau bawak klinik pun bukan doktor boleh prescribe ubat untuk budak bawah setahun pun. Buat penat aku menunggu aje kat klinik tu. So malam tu aku dan start tuam badan dengan kepala dia just dengan air, titik CMD jugak la. Letak je tuala basah kat kepala dia. Alhamdulilah Anaqi tak merengek langsung tidur malam tu.

Esoknya pagi tu aku terus suruh suami beli lemon. Aku potong slice pastu letak kat tapak kaki Anaqi, then sarung stokin. Every one hour aku tukar lemon baru. Pastu letak air+CMD+jus lemon dalam botol spray. Spray satu badan dia, lelagi kepala. Asal kering je spray! Asal spray je kering! Tak payah pakaikan dia baju or pakai baju lubang-lubang tu aje, takda la panas. Dalam petang pukul 4 5 camtu suhu badan Anaqi dah back to normal! haha seronok hati! Tak sampai sehari pun dia demam

Dear lemon, u have saved my life!

No comments:

Post a Comment