Monday, September 14, 2015

#resepi Ikan Pekasam

Masak pekasam pon kau nak post ke lean? Haa mestilah! favourite sepanjang zaman ni, rugilah sape tak reti makan tu termasuklah laki aku tu. Sanggup letak pekasam ni kat hujung meja haha boikot habis! Banyak stok ikan pekasam mak aku beli, asalnya untuk aku masa berpantang haritu tapi aku caeser pulak so tak berani nak makan. Beli dari Kedah, sedap gile! Ni cara aku masak

Ikan Pekasam Lampam (aku memang suka ikan lampam ni, ikan lain kurang)
Bawang hiris
Cili padi potong kecil-kecil
Limau nipis
Cara dia;
- Goreng la ikan tu. Ada cara jugak goreng ikan pekasam ni haha pro pekasam! minyak jangan banyak dan goreng Dalam dua minit sudah. Ikan pekasam  mana boleh goreng garing, hilang nikmat! 
- Lepas dah goreng ikan, tumis la pulak bawang dengan cili tu. Aku tambah sikit garam dengan perasa. Agak-agak bawang dah caramelize tu campak ikan dalam tu dengan gaul sebati.
- Lepas angkat letak dalam pinggan teruslah perah limau. Jangan perah time ikan dah sejuk, hilang nikmat! haha
Tengok gambar pun dah terliuq bak hang!

No comments:

Post a Comment