Wednesday, November 18, 2015

#resepi Sambal Tumis Lala

Ok, marathon upload resepi harini sementara Anaqi tengah tidur. Malam tadi dia demam sebab kena  injection 5 bulan semalam. Dengan aku sekali tak boleh tido. Ni dia tengah tidur, baik aku upload cepat dan aku pun nak tidur kejap lagi! haha! Nah nah resepi favourite jugak nih! Rindu kat mak masak so buat lah sendiri, sama ke tak rasanya ntah la. Sdap je aku rasa. One thing yang aku suka masak seafood ni sebab dia ada rasa tersendiri, no need to risau sangat lah, dah tentu sedap wala wala

Lala 500gram,
3 ulas bawang merah, tumbuk
2 ulas bawang putih, tumbuk
setangkai cili merah, tumbuk
15 tangkai cili padi, tumbuk
serai, diketuk
daun kunyit (optional, bagi wangi)
sos tiram

Cara ;
- Tumis bahan tumbuk sampai naik bau dan masukkan serai.
- Perasakan dengan garam dan perasa.
- Masukkan sos tiram, masukkan satu sudu kecil dulu, kalau rasa macam tak umpphh tambah lagi satu sudu kecil. Masukkan air sedikit. Sikit aje tau! Sebab nanti lala keluarkan air jugak.
- Masukkan lala, gaul bagi sebati dan tutup kuali dalam  3 4 minit gitu.
- Masukkan daun kunyit, tutup kuali dalam seminit dua dan siap!
- Mak kata kalau nak tau lala tu dah masak ke belum. Bila lala tu semua terbuka maknanya dah masak la tu. Kalau ada yang tertutup je tu big prabability kosong, tak elok atau lumpur je dalam tu.

Tengok gambar rasa macam nak buat lagi pulak hehe

2 comments: