Thursday, November 26, 2015

#parenthood Anaqi dan Ekzema

Last two weeks, sehari sebelum Anaqi masuk 5 bulan 15/11/2015 badan Anaqi naik ruam kat kepala dengan muka. At first aku rasa tu just ruam panas sebab kepala Anaqi memang panas. Tido pun kerap bangun merengek. Makin hari makin banyak pulak ruam dia. Kalau ruam biasa selalu aku sapu oil lavendar tropika tu je, memang ruam dia surut dalam 2 3 hari. Tapi yang ni makin naik, dan naik jugak lah kerisauan aku dengan suami. Masa tu badan dia takde pun naik ruam ke apa. Hari rabu pergi check up 5 bulan Anaqi, nurse kata ni ruam panas ni. Pastu terus la pergi jumpa doctor, dia cakap ni maybe one of ekzema, elergi sabun. So kami pun terus stop mandikan Anaqi guna sabun, just air suam je. Doctor ada prescribe dua cream tapi 2 kali je aku sapu kat Anaqi. Memang aku was-was sungguh nak sapu cream tu sebab Anaqi baby lagi! Aku buat research yeah betul, krim tu ada steroid which is memang cepat elok tapi in long term x elok, dia menipiskan kulit, redness tu akan jadi lagi, kulit kering dan kulit akan ketagih dengan steriod tu kalau guna lama! Thanks God, aku just guna 2 kali sahaja.


Ni masa baru-baru Naqi kena ruam. Dia tumbuh sikit-sikit, tu aku ingat just ruam biasa and ruam susu aje.

Pastu makin lama, wuaaaa macam kulit terbakar salah pakai skincare tau tak! Teringat masa aku terlebih sapu kayu manis tu, camni lah merah and tebal kulit aku rasa. Aku google sini sana apa punca ruam kepala dengan muka. Pastu start rabu dia berak 2 3 kali dalam sehari macam newborn pulak. Then aku ikut cakap suami, cuba tukar susu. Masa ni hari Jumaat kot, nak balik rumah Sepang. semua terkejut tengok muka Anaqi blusher tebal benar! dah balik rumah Sepang tu yang ruam ni turun ke badan pulak sikit-sikit. Oh noooooooooooo


Ni gambar hari Ahad. Sempat lagi tu pergi jalan Mitsui hehehe. Anaqi ni cukup suka berjalan tengok orang, sakit tolak belakang, sebijik Mom dia! Masa ni macam dah nak elok, kulit dah tak tebal tapi kering gila gila gila. Memang aku syak kesan dari pakai krim doktor bagi tu. And kepala Naqi ada timbul macam bisul kecik-kecik. Aku biarkan je dulu sebab mak cakap tu macam darah kotor.


Ni hari Selasa, aku bawak Anaqi cek kat klinik Salak pulak. Memang niat nak bawak pakar kulit tapi jumpa doktor biasa dulu. This doktor lagi bagus terus cakap "ni ekzema ni" hahaha aku redha jelah. Dia tanya parents or keluarga ada yang ekzema or lelah ke? Aku pandang akak aku, akak aku pandang aku. "ye, saya ada lelah masa kecik" Sorry sayang, kalau mom punca awak sakit :( Doktor ni just precsribe antibiotik sebab ubat sapu tu dah ada. Dia kate 2 3 hari ni kalau tak elok jugak datang klinik balik untuk ambil surat rujukan pakar.


Ni muka latest Anaqi, semalam 26/11/2015. Still tengah recover lagi. Ruam kat muka dah takde lagi dah. Kat badan still on off maybe sebab panas ke apa. But nothing worries dah, InsyaAllah. Cuma semalam, celah peha dia macam melecat sebab aku nak basuh poopoo dia tak bagi, nangis jerit lagi. Nak mandikan pun dia marah merayu minta keluarkan dari tab mandi tu. Tapi harini ok dah, seronok gelak-gelak je dengan dad dia masa mandi pagi tadi. Alhamdulilah.

What did i use to recover Anaqi,s ekzema? hehe here here!


From left ; Pureen Nappy Rash, CMD Revell, Herbal Blend Shaklee and Antiseptic powder Agnesia. Only these four. Alhamdulilah sesuai dengan Anaqi.

First, CMD tu memang aku ada sejak beranak lagi, masa mengandung tak rasa nak consume lagi. Tu mak aku membebel kalau amek time mengandung mesti anak tak sakit bagai. Haih pening aku, dah nak sakit tu nak buat macam mana lagi mak oi! Tapi seriously cmd ni memang baguih! Anaqi pun aku bagi minum titik kat air susu dia. Badan dia aku just spray, tiap kali kering aku spray spray spray! Melecet kat weewee dia pun aku spray! Bisul kat kepala pun dah hilang satu-satu sebab aku dok spray ke kepala dia haha

Herbal Blend Shaklee ni aku sapu satu badan dia tiap kali lepas mandi. Masa dia naik ruam ni aku mandikan dia 3x sehari. Dan kalau nampak dia macam tak selesa certain part, macam Anaqi selalu garu telinga dia je, so aku kerapkan sapu kat telinga dia tak lebih 5 kali pun sehari. Takut effect pulak even benda ni natural.

Powder Agnesia ni memang aku guna harian untuk nappy Naqi since dia lahir lagi. Anaqi takde masalah nappy rash sangat kecuali masa baru lahir dulu maybe sebab aku guna tisu basah Anakku, yelah tengok kandungan ada paraben bagai. Gila betol

Pureen Nappy Rash cream aku baru sapu kat Anaqi semalam sebab dia melecet kat celah weewee dia tu, And yeah its really good! Baru 2 kali aku sapu, petang dengan malam sebelum tido. Pagi tadi mandi dia dah takde meraung sakit dah. haha



Seronok mom and dad tengok Anaqi tergelak seronok! Badan and muka pun dah ok. Seriously memang aku tension selama jaga dia sakit ni, dengan Joe terpaksa overtime kerja pulak. Peh Anaqi menjerit, aku pun menjerit! But now awak dah makin sihat! Cuma tiba-tiba selesema pulak, suara serak sikit macam Ramli Sarip haha

3 comments:

  1. Kesiannya..moga cpt sembuh..nk tmbh gg kot =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq :) Alhamdulilah la kalau just sebab dia nak membesar or tumbuh gigi.

      Delete
  2. semoga cepat sembuh anaqi. nti kita date lagi eh..

    ReplyDelete