Thursday, November 5, 2015

#parenthood Breastfeeding oh breastfeeding

Why la masa aku dah ada anak ni baru orang sebok bercakap pasal bf ni? Sedih tau  :( Tak semua ibu dapat bf kan anak dengan sempurna complete 6 bulan ot bertahun tahun. Im one of them :( Bukan taknak tapi takde rezeki.

Masa mengandung start 5 bulan camtu memang aku rasa susu dah keluar, dia punya pati tu. Tapi mungkin silap aku jugak la sejak dari zaman anak dara bila nipples timbul aku pi tenggelamkan balik hahaha malu katanye. Aku pun tak paham kenapa? Masa check up pregnant monthly pun nurse takde cakap pun pasal urutan ke apa. Aku pun takde la nak study pasal bf ni sebab susu dah ada kan so aku konfiden boleh je. Orang first time pregnant, mana lah tau apa-apa

Tapi masa lepas beranak tu, masa nurse letak Anaqi kat tepi aku untuk bagi menyusu aku dah rasa macam susahnya Anaqi nak menyusu ni, macam tersekat-sekat. Kesian aku tengok dia lapar camtu. Pastu ada lah sorang nurse ni ajar cara menyusukan baby tapi boleh tahan jugak sengal nurse ni cara dia macam apa ntah dia ingat tangan aku ada sepuluh ke? Kalau baby tertido or tak minum main-main pipi dia, geletek kaki dia. Laaa celah mana aku nak buat semua tu, dah tentu sebelah tangan pegang baby, sebelah lagi tampung breast. Ish! Tapi nurse lagi sorang tu baru lah ok cara dia ajar. Time tu lah baru aku tahu yang kena urut breast masa mengandung dulu baru lah susu senang keluar. Hmmm dah tak boleh nak reverse dah.

Sepanjang dua hari tu Anaqi la baby paling riuh meraung sebab lapar. Dengan aku sekali menangis sebab kesian sangat tercungap-cungap dia cari puting, tapi breast aku inverted habis punya. In malay we called it 'puting buta'. Aku cuba guna breast pump medela punya nurse bagi, hmm dekat sejam 1 oz pun tak sampai. Aku mintak suami pinjam manual breastpump Avent dari Rina pun sama jugak. Nurse malam baik sikit, dia tolong pegang baby sebab dah lapar sangat. Nurse siang haramnya nak kesian, lagi push aku ade lah!

Bila dapat keluar hospital awal tu seronok bagai nak gila aku rasa! Aku terus mintak suami belikan susu formula. Gelojoh gila Anaqi minum masa tu. Dan aku masih cuba pump breast, panggil tukang urut. Sementara tunggu nak beli pump, aku guna syringe dulu. Beli yang lubang besar punya pastu suami potong depan dia. So sepanjang 2 minggu sebelum beli pump aku dok guna syringe je lah, sakit dia takyah cakap la weh, bengkak-bengkak breast aku tapi nak bagi anak punya pasal tahan ajelah. Aku still cuba suakan breast kat Anaqi bagi dia hisap but still tak berjaya, baby boy kan langsung tak penyabar.

Awal tu susu memang banyak, tak sampai sejam pump dah penuh balik sampai basah baju aku. Dengan bengkak susu lagi. Woo sakit! Sampai satu tahap aku letih sangat. Anaqi menyusu tiap sejam. Mana aku nak mandi,masak, makan, mengepam, basuh sidai baju, rehat and bla bla bla. Anaqi pulak bukan jenis nak tidur je masa awal dulu, kalau tidur pun senang terjaga. Nama je pantang umah family tapi still uruskan semua sendiri. Lama-lama susu aku makin sikit sikit sikit pastu langsung takde! Si Anaqi pun bila aku bagi minum susu aku, lama-lama dia tolak, bagi 2oz pun tak habis tapi bagi formula sampai 6oz pun selamber dia je telan. Hish! Touching mom tau!

So jangan lah nak pandang rendah kat ibu yang takde rezeki nak bf anak. Ibu mana yang taknak anak dia minum susu dia sendiri. Aku sendiri senyum je masa tengok Anaqi minum susu aku, puas hati! Seronok! Tapi sebulan je dapat, takpe lah. Alhamdulilah Anaqi still sihat sampai sekarang. Hmm dah pasang niat next baby nanti (lambat lagi la), aku nak make sure at least 6 bulan aku dapat bagi dia susu badan. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment