Tuesday, April 12, 2016

#resepi Aiskrim strawberry + choki choki

Since join group 'masak apa hari ini (mahn)' kat facebook tu, macam-macam jenis makanan dengan petua aku belajar. Selalunya masakan yang simple je la aku buat dgn satu petua simpan barang basah dalam peti ais nak bagi tahan lama, nanti aku share. Memang selalu viral benda2 yang diorang share, one of yang paling best is aiskrim malaysia! Aku perati je aiskrim sumi la, nata de coco la, buah la, green tea la. Teringin nak buat tapi malasnye la hai aku nak bancuh bagai ni. Tapi ada sorang ni post senang gile die buat dan aku pun terus la ajak husband pi cari barang. Memang fenomena teruk sebab cari plastik aiskrim kat mydin abeh sold out!  Yelah tengah musim panas bahang ya amat ni seronoknye dapat hirup aiskrim sesuka hati bebila masa, nih cara aku buat

3 bahan ni aje! haha senang gile kan?
Plastik aiskrim
Choki-choki
Susu dutch lady strawberry (tuang dalam jug air, senang nak masuk plastik)
Potong choki tu masukkan dalam plastik dan picit laaaa
Lenyekkan choki tu, jangan lenyek nipis sgt sebab kang masa makan tak rasa pulak chokinya. 
Tuang susu dan ikat! Jangan tuang banyak sangat sampai susah nak ikat pulak. Satu kotak tu boleh dapat dalam 12 batang.
Masuk freezer dah beku kite ngap! haha buat masa malam la senang time anak dah tidur, esok pagi bangun terus makan aiskrim, tak senonoh betol. Sebelah kanan puree Anaqi, sebelah kiri puree mom and dad. fair and square hehe

No comments:

Post a Comment