Monday, April 4, 2016

#parenthood Anaqi dan ekzema, topical steroid widrawal

Just nak share kesan yang naqi dapat dari steroid cream. Sape yg alergi ekzema ni mesti banyak membaca bahayanya cream ade steroid ni. Aku takde la banyak ilmu, sekadar apa yang aku research je. Since badan naqi naik merah-merah aku memang akan google dulu sebelum nak beli apa-apa or jumpa doktor. Memang banyak terbaca pasal steroid cream ni and ofcourse terus aku say no no no to steroid cream, tapi tersapu jugak :( . Masa first jumpa doktor kat kk, sebok kate ni ekzema alergi sabun. Aku dah nyampah dengar, confident je doktor ni. Terus dia prescribed 2 krim sapu ni. Kalau pergi check up then doktor tu cakap "sapu nipis-nipis je" haa confirm contain steroid!

Aku memang berat sangat hati nak sapu tapi husband la dok suruh jugak. Yelah doktor yang bagi kannn blueekkk doktor over-confident. Aku just sapu 2 3 hari je and 3 4 kali jugak rasanye pastu stop dah taknak! Aku cakap kat husband nak guna natural cream, natural way only. Tunjuk kat dia kesan cream tu baru la die pecaya. Lepas sapu tu memang la nampak hilang merah tapi kulit naqi kering gila gila gila. Kulit kepala die macam kena cradle cap pulak. Aku sapu muka dgn kepala je sebab memula area situ je timbul ruam.

Bila da stop, aku just pakai herbal blend Shaklee dgn bagi naqi minum 2 titik cmd sehari. Mula la dalam sebulan jugak la kepala naqi timbul mcm lebam bengkak, bintik-bintik macam chicken pox. Sedih sangat tengok, lelagi kalau bengkak tu attack mata dia, mcm ketumbit dah :( dengan kulit gatal plus kering. Tido malam memang susah. Bengkak sini turun, bengkak sana pulak naik. Area badan memang kurang. Area yg pernah sapu steroid cream teruk skit lelagi leher.

Badan dah tak naik merah since die 6 bulan lebih. Start kena ekzema mase 5 bulan tepat. Kepala dengan muka dia tak elok lagi, turun naik merahnya ( kesan steroid ) aku just teruskan bagi minum + spray cmd dgn sapu pelembap. Belakang kepala naqi paling teruk, asyik darah je sebab garu gatal sangat! Segan nak bawak dia keluar, orang mesti tanya kenapa kepala luka- luka :(

Kepala naqi dah tak naik merah and gatal masa dia 7 bulan lebih gitu. So tinggal pipi dia pulak tak surut merah sampai la die 8 bulan lebih. Sekarang lagi 2 minggu nak masuk 10 bulan merah kat pipi dah 2 minggu takde naik dah. Mom is happy!

Alu baru sapu 3 4 kali pon amek masa 2 3 bulan nak hilang. Kira nasib baik la sebab kira cepat jugak ni. Steroid cream ni kalau dah 2 minggu straight ko guna, nak hilangkan kesan dia tu makan bertahun. Bayangkan yg da guna bertahun. Aku join banyak group ekzema kat facebook tu, kesian sangat tengok yang berair berdarah bagai. Ada yang doktor paksa pakai steroid cream, nangis tengok anak. Carilah natural way and non-steroid cream ye. Nanti aku share gune cream apa utk moisture kulit kering!

No comments:

Post a Comment