Thursday, October 8, 2015

#resepi Tomyam mudah cepat sedap lazat hinggap menghirup mangkuk

Haaa kemain caption post aku kali ni. Haha menunjukkan betapa mudahnya masak tomyam ni. Aku masak semua benda yang senang-senang je. Yang susah-susah campak tepi haha. Resepi ni untuk 4 5 orang boleh tapi macam biasa lah aku masak untuk berdua je, perut suami je dah makan untuk 3 orang haha

Seulas bawang merah, hiris
Seulas bawang puthi, hiris
Cili (aku hiris panjang je tapi jangan sampai putus la)
Serai, ketuk
3 4 helai daun limau purut
Sebiji limau nipis
Sayur (aku guna lobak dengan kobis bunga je)
Cendawan (optional)
Bahan basah (nampak kan aku guna ayam? haha)
Perencah tomyam (aku guna knorr)
Cara;

  • Tumis bawang merah dengan bawanh putih sekejap pastu masukkan ayam dan gaul-gaul la sekejap jugak. Masukkan serai dan air sampai tahap ayam tu tenggelam. Tapi jangan la byk sangat air tu, kang nak masuk benda lain, melimpah pulak supnya. Biarkan sampai sup memdidih.
  • Bila sup dah mendidih, masukkan cili. Masukkan perencah tomyam (aku guna dua peket, more pekat more merrier! haha) perah limau nipis dan masukkan daun limau purut. Biarkan seketika.
  • Masukkan kobis dan lobak. Perasakan dengan garam. Nak tambah perasa pun boleh. Ikut lah sedap tekak nak masin mane.
  • Bolehlah masukkan cendawan pulak, around 2 minit kacau-kacau tomyam tu then siap!
Tak senonoh punya perangai kau hidang terus dari periuk tu? Haha senang lah nant nak preheat, suami pun relek je asal perut kenyang makan iye idak sayang. Sedap bila sup ni dah sejuk sikit sebab sup tu dah meresap betul dalam ayam

1 comment: