Friday, October 9, 2015

#parenthood Baby kena kacau? Tegur? Nampak benda?

Malam ni Anaqi kena kacau 1st time masa balik rumah sepang ni :( bukan sengaja balik lambat tp dah suami kena kerja lebih masa. Nak buat cemane? Aritu ada sekali dalam kereta Anaqi kena kacau jugak tapi pasang ayat ruqyah je terus dia senyap. Tapi kali ni memang ekstrem, dengan aku sekali mengalir air mata. Dekat sejam dia meraung raung. Semua cuba tenangkan dia tapi meraung jugak haaa.

Mana yang dah jadi parents mesti dah pandai agak bunyi nangis anak kan? Aku pun da bole agak bunyi nangis Anaqi kalau lapar ke nak dokong ke. Yang paling kuat nangis dia kena kacau la. Baby ni kalau kena kacau dia punya meraung memang sekuat hati dia akan jerit, mata melilau lilau pastu badan bergerak gerak tak reti diam. Aku cerita berdasar pengalaman aku sendiri la. Dan yang paling afdal pegang baby time macam ni of course lah their mother ok. Yeah yeah yeah sentuhan ajaib seorang ibu gittew katekau

Bawah ni aku kongsi apa yang aku buat untuk redakan Anaqi masa tengah meraung ni. Kita share iyeee

Kalau korang balik malam, duduk kat luar kejap. ( yg ini aku lupe buat, aku terus masuk je tadi sebab bapak aku tengah smoking, tak elok untuk Anaqi)

Pasang ayat ruqyah, kalo boleh sepanjang dalam kereta pun pasang je ayat ruqyah.

Baca ayat kursi, Al -fatihah, 3 kul, selawat pastu hembus kat ubun-ubun baby ( ada kata baca 3 kali tapi tadi berkali-kali aku baca haha)

Sapu air suam kat muka baby sambil selawat 3 kali (patutnya masuk je rumah terus buat benda ni dulu. Aku pun baru tau tadi hehe)

Sapu bawang putih yang dah dihancurkan kat belakang telinga baby, tapak kaki dengan atas kening. Letak sikit je sebab takut panas kan.

Azan kat telinga baby.

Sapu minyak kat perut, belakang badan dengan tapak kaki baby sebab baby akan terus menangis even dah tak kena kacau sebab perut kembung sebab nangis lama.

Last mandikan baby tu! Dia dah penat meraung kan. At least badan dia akan rasa segar lepas mandi tu, kita urut-urut sikit badan ni bagi dia selesa balik.

Alhamdullilah lepas aku buat segala benda kat atas ni Anaqi dah ok. Siap berborak senyum bagai dengan nenek dia dah. Lega aku, barulah bole makan dengan aman! Pesan aku, jangan la bawak baby keluar malam iyeee ada je yang menunggu

3 comments:

  1. Laa sian nya anaqi.. Kena bagi dia tidur lin bila jalan malam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la masalahnye die bkn jenis senang tido. Nak membebel aje kejenye

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete